torsdag 3 mars 2022

Ungern 56-


 Ukraina 2022


Media då och nu.
Hörde på radion att barnen mår dåligt av rapporteringen  om kriget i Ukraina.

Tänker på min barndom som 10-11 åring 1956 då jag fick nya lekkamrater i två flickor Susanna och Erika som kom som flyktingar från Ungern, de införde bl.a. paprikan i mitt liv då det var första gången jag såg en dylik.
Hemma pratades mycket om händelserna då jag växte upp i ett "politiskt" hem. 
Nyhetsutbudet var TT-utsändningar morgon-lunch- kväll med torr och tråkig röst. Något inslag av Ulf (?) Andersson från Budapest. Inga statskontrollerade kommentarer från södermalmsmedia. Pressen bestod av tre lokala blad. Östergötlands Dagblad på morgonen, Norrköpings Tidningar och Folkbladet på kvällen, Ny Dag? Stockholmstidningarna de vanliga, AB och Ex på em.

Med andra ord inte samma tjat som som finns i media idag, spekulationer utan nyheter eller eftertanke.
Vet inte om jag blev skadad som barn, kanske burit på någon bokstavskombination hela mitt liv?

Avslutar med ett citat från Sara Lidman som handlar om Ungern 1956, bara att byta ut land i texten:

" Det är en himmelsskriande orätt  som begåtts mot Ungerns folk- vi kan aldrig upphöra att begära deras resning och frihet- och dock kan vi inte tillskynda ett krig.
Vi måste sörja för att det inte blir ett storkrig igen, vi måste sörja i moderligt uppror mot mot våldet.
Vi måste sörja.
Det dräps människor i krig, inte politiker utan vanliga människor som inte blivit tillfrågade om de vill dö. Och massor av fäder och unga pojkar förvandlas till dråpare i krig- man frågar dem inte i förväg om de vill bli dråpare, utan de görs till dråpare, och om de blir kvar till liv och lem efter sin dråpargärning har det mist nästan lika mycket som de dräpta.
Vi vansköter samtalets konst och förhandlingsvägen anses inte som den enda möjliga när det gäller att lösa tvister.
Nej, vi ärar inte freden som den förtjänar- och dock förstår vi att den den är omistlig."
Anförande i Stockholm  11 november i 1956.  ( På hustruns tvårsdag) 

Ibland verkar det i rapporteringen som det är OK om döden kommer från vissa länders vapen, lite mildare inte så grymt smärtsamt utan med lite medkänsla och av nödvändighet. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar