måndag 10 juni 2024

Och Europa valde....

 så även jag.....


vad?

Förstår mig inte på politik längre, det farliga är ytterkanter och det goda är enigheten trots att alla förordar frihet och mångfald.

Jag är helt klart för fred i Ukraina och detsamma i mellersta östern. Jag accepterar inte att människor ännu idag tar livet av varandra och anser sig ha rätt att skicka andra i i döden. Grunden för detta ställningstagande är mitt egna liv som jag är oerhört tacksam för och vill fortsätta leva länge till om jag har tur. (79 år numera). 

Numera har jag kommit kommit helt fel och hamnat på de yttersta kanterna vänster eller höger om man vill ha fred och att pengar till vapen skall gå till annat.

Jag är ingen vän av Putin som är en högerpolitiker  liksom Trump, vilket är lite roande då båda kommer överens och stöds av "vanligt folk", ungefär som SD:s väljare här i Sverige. Resten verkar klumpa ihop sig den sk. mitten.

Om "vi" nu lyckas besegra Putin, vad gör vi då med Ryssland och ryssarna? Bombar dom till grus och aska som med Japaner och Tyskar under WWII, fortsätter med resten av BRICS senare? (se karta). Tyskarna lyckades "vi" göra till "människor" och "tämja" efter kriget och skola till "goda demokrater" för att inte tala om ett av Europas mest korrumperade folk i Ukraina till helgon.

Vem som skall bo var är inte lätt att lista ut, både Palestinier och Israeler vill bo på samma ställe men inte tillsammans, i Ukraina bodde ryssar, som började bråka med varandra, där bor också Ungrare som skyddas av Orban och även 'Polacker  som vill tillhöra Polen.

En liten sedelärande historia som visar hur lite vi förstår om Östeuropa:  På resa genom Georgien åkte vi igenom ett tyskt område som levde med tyska som språk och skola sedan Napoleons tid då de fick området i förläning av Tsaren för de hjälp till under  kriget. De levde "tyskt" under två världskrig och kommunism. I Armenien skyddar numera ryssarna deras gräns mot våra NATO-allierade Turkiet på Jerevans begäran.

Hur gick nu Valet?  V vann ett mandat på KD:S  bekostnad.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar