söndag 23 juni 2024

Undrar hur det...

 mås annandag midsommar ..

Inledde dagen med en cykeltur samtidigt som jag lyssnade på "God morgon världen".
Lär sig alltid något matnyttigt:
Som att Anders Zorn införde Majstången i svenskt midsommarfirande i Mora vilket bönderna tyckte var tjafs och överflödig nymodighet. Man konstaterade att han dessutom införde syfilis bland befolkningen, kullornas åsikt om det nämnde inte Ulrika Knutsson något om.

I dagens "Panel" kom återigen frågan om atomvapen på svensk mark. Personligen skiter jag i var de finns då jag tycker illa om alla vapen och krig därtill, skall jag tas av daga vill jag inte veta  på vilket sätt det skall ske.

En av deltagarna förordade att vi behöver atomvapenbeskydd av USA då vi ligger granne med Ryssland ????

Det är en fråga ... 
Mig veterligen styrdes Ryssland av en imbecill Tsarsläkt som utnyttjade en livegen befolkning som levde under slavlika förhållanden. Därefter en kommunistisk regim under Lenin som följdes av Stalin och ett Världskrig. Kallt krig, murens fall och alla dessa turer fram till en super kapitalistisk stat styrd av Putin och hans gäng.
Tillåts det att man beklagar detta lands vanlig människor som måste leva med dessa despoter?
Är det fel på deras DNA?
 Är alla ryssar sämre människor? 
Hade Hitler rätt i att begåvade germaner behövde livsutrymme på slavernas bekostnad?

Stig Dagermans "Tysk höst"ställde liknande frågor? Var alla tyskar nazister? 
 Är alla svenskar jublande glada över NATO?  Varför går alla åt samma håll?
De nassetyskar som levde väster om Oder kunde man på några år skola om till demokrater, de som senare tog emot massflyktingar från Polen och Baltikum efter kriget. De som senare behövde arbetskraft och tog emot Turkar, flyktingar från Ungrare och senare juggar. Vid murens fall även de från "dunkel Deutschland",
Jag vet att början på "omskolningen" var Marshallhjälpen.

Men nu när vi ligger så nära vore det inte bättre att försöka hjälpa ryssen? Vore det inte billigare än krig och vapen? 
Ett gång räknade jag på priset för kriget i Afghanistan och kom fram till att fria hamburgare och coke så talibanerna åt ihjäl sig skulle bli billigare. 

Min sista fråga till de tre små vise män som med den bittra Magdalen styr oss blir:

VAD GÖR VI MED RYSSEN?
Anfaller och utplånar dom? 
Koncentrationsläger?
Schaktar bort landet och fyller våra världshav? Erhåller flyttningsbidrag till länder längre bort från grannen?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar