fredag 14 december 2012

Vemod och saknad.......


efter "Den gäckande påfågeln"

Stulen rubrik från Bo A Olson, varför inte fortsätta:

"En resa i det förflutna, nuet och en möjlig framtid"

Har 1740 bilder att sortera och miljoner intryck att ta ställning till.
Visste om det "historiska" Burma och att de var ett högt stående samhälle när vi for runt i Europa och lekte Vikingar, men inte så.......

mycket och stort!
Dessa fornhistoriska byggnader försöker man renovera och rusta med hjälp av FN och privat personer.


Svårt att samla alla tankar.
Vardagen återvänder för hustrun med arbetsresor till en frusen Mälardrottning,  håller mig själv kvar i varmare trakter både inom och utom bords.
Vad var bäst ?

                                                    Benroddare på Inle Lake.?




 Glada skolbarn i Bagan.
 Byn vi besökte med en levnadsstandard och bekvämligheter typ 1800-tal.
Trots det glada, rena, friska och busiga barn!



Finns en obligatorisk statlig skola så länskunnandet ligger på en 85 % i landet , (siffror jag anger är FN-statestik jag tagit reda på själv.) men som det var i fattigsverige hoppar barnen av skolan för att hjälpa med  i familjeförsörjningen (jordbruk 95%)

//Min far gick en 6 årig folkskola med varannandags läsning under jordbrukssäsongen och egen försörjningsplikt  13 år gammal! Trots det har jag haft lyckan att växa upp i ett litterärt hem med folkbildningen satt i främsta rummet.//

Åter till Burma: Ungdomarna är framtiden då landet har en mycket ung befolkning! (FN)
Jag blev lite besviken på en del av mina resekamrater och guider som inte ville eller kunde ge besked på fakta eller om de inte ville?

Förstår mig inte på folk som lägger pengar på resor och utgår från svenska värderingar i alla lägen. Mig veterligen har de inte RUT-avdrag i Burma för hyddorna är relativt lättstädade!



Denna dam bodde ensam och ville gärna visa sin bostad.


(Mannen jobbade liksom jag gjorde på annan ort så bostadsstädningen var som innan jag blev pensionär)



JAG VET ATT:


Landet är en militärdiktatur.
Att inbördeskriget pågår ännu idag. (Burma News på nätet) .Började 1948
Landet har en armé på 400 000 soldater.
Lägger halva BNP på försvar och militärutgifter.
Lär har ett samarbete med NORDKOREA  !!!! om kärnvapen. (CIA)
Sjukvårdskostnaden är 7 dollar per person och år !
Medelåldern utslagen på hela befolkningen är 27,4 år. ( 62,5  medellivslängd)
Varje kvinna föder lite under 2 barn .
Lyxhotell (som vi bodde på) ägs av militärhöjdare och opium handlare.
Militären äger egna affärer och "företag" som flygbolag (som vi flög inrikes med)
Traffickingen till Thailands horhus utgörs av många burmanskor
Två bolag franska Total och ett från USA undantogs från FN:s embargo! 
 (Gällde för mycket investerade pengar) 
3-4 miljoner är HIV smittade, (20 000 döda 2003) (soldater,våldtäkter m.m.) (UNHCR) 
Finns ingen folkbokföring (tänka sig!!) befolkningen varierar  40-50 milj.
Pressfrihet enligt svensk norm finns ej. Tidningar som ägs av finansfamiljer.

 Listan kan göras hur lång som helst, men jag gillar människornas värme!

Jag hoppas att detta folk kan få del av pengarna som turismen som ger, jag är glad för att vi hann dit och fick en uns av "bortre Indien" (enl Engelsmännen)  innan rubel/dollar-turismen kommer helt och hållet och sol-horturismen från Sverige!


Jag hoppas att denna tjej (18  år) som jobbade i Ngapalis reception på deltid och som sömmerska vars dröm var att bli sjuksköterska skall lyckas!
 Vore synd om hon och hennes yngre systrar kom på att de tjänar mer på att "suga" av gubbar mot pengar.

 Måtte det inte bli priset för välstånd och utveckling.



 


PS!
 Såg mer militärer på Bangkoks flygplats än på hela tiden i Burma.
Skönt att SAAB och Ericson var med Reinfeldt i Burma! Sälja JAS? 
Tänk att dessa djävla Indier!!!! har sålt granatgeväret Karl-Gustav vidare till Burma!
Tyckte att burmeserna var "vackra" snygg hållning, kanske för att de gick i slipper och bar på huvudet!




I Bangkok var människorna fetare, välstånd ? ( Ja, jag vet att jag är asfet själv !!!!)
 Försvarar absolut inte Burmas militärer, avskyr ALLT vad militärer heter, svenska generaler likväl som alla andra! Aldrig sett eller  hört en begåvad militär!

Inte berört George Orwells (Eric Blair) förhållande till landet, och varför han ställde sig "offside" återkommer kanske till britternas "skuld" senare.

Kollade resor igen, gillar Asien! 
Jag vet att jag sade för 7år sedan när vi skulle åka till Kina att : "dit vill jag inte åka"!

Måste "landa" och återgå till vardagen på något sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar