söndag 6 januari 2013

Finkultur och,.......



.... näää dra åt He(ä)lsingland .



Började kvällen med De Geer och trettondagsaftons konsert, var inte på TÅ innan men eftersom Tottenham var spellediga fick det gå an.

Var faktiskt jättebra!
Evelyn Jones var strålande och symfoniorkestern är vår stads stolthet.
Träffade Lämmetorpsbor i pausen! Kul!

Vad det anbelangar Hälsingland så är jag uppväxt med tjat om hur fint och bra det var/är där så jag har blivit lite "anti".
Är halvhälsing i blodet.
Tycker det kommit många "stora" kulturpersonligheter därifrån: Arne Qvick, Snoddas, Lill-Babs, Vicktoria Sivstedt, fotbollsgeniet Eric Hamre'n (vilken fjant) Kikki Danielsson med falukorv och brännvin (inflyttad) och därtill Sveriges tråkigaste stad - Bollnäs.
 Hälsingland är för mig skämskudde på trots: Marie Richardsson och Stan Hasselgard (Åke Hasselgård) jazzmusiker som spelade klarinett i Benny  Goodmans Band och omkom i en bilolycka alldeles för tidigt 1948 i Illinois.

Fick ändra mig beträffande Lill-Babs i går kväll, hon har gjort annat än: bakat kakor,virkat, blivit kär, fått barn, gråtit ut, gympat och varit förträfflig!
Hon blev en ny idol för mig efter "Stjärnorna på slottet"!
Det är så skönt att vara så kategorisk som jag är, man måste då även vara "förändringsbenägen" (hvilket djäfla nysvenskt ord) och gira 180 grader!



En lokalguide tog denna bild med min kamera på dessa härliga barn i Burma, jag lovade att skicka den till henne så hon kunde visa byborna.
Adressen är rätt kul:  khinkhinyeee@gmail.com
Hoppas det funkar!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar