torsdag 28 november 2013

Gubben ser och......

 

 

 

 

och hör allt !!!

 

 

 

(En parafras på "Paramount ser och hör allt")

(( I gubbens barndom visades en nyhetsjournal som förspel på bio med ovanstående rubrik.))

Kan inte lämna min gamla bransch helt, håller nog ett Argusöga på dem fortfarande.


 Ser Ni felet?




 Måttfel?
Tror inte ett ögonblick på att det är avsikligt.

För dyrt att åtgärda?

Gick runt hel kvarteret bara för att förvissa mig om att det bara var på ett ställe !


Följde hustrun till hennes jobb i morse som en still morgonpromenad i (höst) värmen).

(Måste se till att hon kommer fram numera, i går skulle hon komma hem 19.00 men blev sittande på Södra Station flera timmar på grund av en tåghoppare i Huddinge , hon kom hem strax efter 22.00.)

När jag gick genom stan på morgonen kunde jag inte undvika att fundera lite över alla friskolebarn som skjutsas runt av sina mammor.
Måste var ett steg i kvinnans frigörelse att köra benlösa könsmogna barn till skolan. Underbart för dagens kvinnor att ha frihet och egen bil till sitt förfogande.

Vore jag riksdagsman skulle jag ge dess utredningstjänst i uppdrag att beräkna hur mycket koldioxid som det går åt att köra barn kors och tvärs i våra städer.
Kanske lika mycket utsläpp som kossorna åsamkar när vi äter ost?

På min tid.........

Morsan tog en yxa och märkte träden i  Folkparken från Arbis till Matteus skolan på min första skoldag, sen fick jag hitta själv!
Vad jag vet ägnade hon sina dagar åt chokladpraliner och vila så hon kunde tjäna sina herrar! 

Ett citat från dagens NT-ÖD angående bemmaningsföretaget  Logent.:

"Arbetsledaren ville ha betalt av Simon för att fixa ett jobb på företaget Logent."

Så var det förr bl.a. blev min farsa tvungen att i sin ungdom skaffa motbok trots att han var nykterist för att kunna "skriva över" och köp brännvin till "verkar´n".
Min far blev normal senare och motboken försvann 1954.
Att basar och arbetsledning skulle ha extra förmåner får vi nog tacka fackförenigarna för.
 Inkilningen var/är kvar inom arbetslagen men byttes till tårta.



1 kommentar:

  1. Jodu, Gubben.

    Vore jag riksdagsman skulle jag motionera om att alla regeringssammansträden framledes tvingande hålls i löpande olika skolor, ålderdomshem, sjukhus, vårdinrättningar, osv.

    Det är ju möjligt att även en regeeringsmedlem som närrmar sej populasens nedre skikt kan fås att närma sej verkligheten. Men... Äsch... det tror jag knappast själv på.

    Men av vad jag har sett genom åren av skenheliga ögontjänare så kan jag garantera att vårdgivande företag och institutioner skulle göra sitt yttersta inför varje regeringsbesök. För att blidka elaka åldringar. Ordna med klassrum och underviningsmateriel. Drägliga toaletter överallt. Inga vårdplatser i sjukhuskorridorer. osv.

    Det är åtminstone mina erfarenheter av hur det varit i industrin. När Wallenbergarna aviserat intresse för att åse en produktionslina, hyrdes saneringsföretag in, skador på husen ordnades, hissar och lokaler målades. (Nej, inte trapphusen, där skulle inte "gästerna" behöva gå.) Maskinerna fick en extra klick från fettsprutan.

    Men det kanske ingick i begreppet "ansvarsfull budgetpolitik"; dvs såg inte fabrikerna snygga ut blev det inga fler budgetar för den chefen...

    Old Ox

    SvaraRadera