torsdag 9 januari 2014

Städar och orkar........




..... inte höra på ....



Två svensk journalister som släppts om gisslan, snyft, snyft, snyft...
Vad hade de där att göra? Skriva mer om våld och blod....
Det som retar mig är att journalister har blivit en slags människor som står över allt och alla idag, allt de gör skall uppmärksammas dem personligen. 
Det är inte de som skall skapa händelser utan beskriva skeenden och analysera.
Har försökt följa utvecklingen i Syrien och vad jag förstår är det inte lätt, att det är skit när barn dödas och att kvinnor våldtas inser även jag. Att säga att en grupp gör det andra mer eller mindre än en annan tycker jag är ointressant.
Det som förvånar mig är att inte de Syrier Assyrier, Irakier, Kurder som bor i Sverige sedan länge verkar engagera sig, med demonstrationer etc, tänker på tidigare flyktinggrupper.
Åter till journalisterna, ingen kan ge en vettig eller fördjupande  analys av vad som händer, alla ser bara våldet ingen ställer frågan:
"VARFÖR"
Beror det på fransmäns och britters uppdelning av Osmanska riket efter första världskriget?
Vilka folkgrupper bor i området?
Vad har Israels maktposition och ockupationen av Golanhöjden med det hela att göra?
Vem tillhör oljan i IRAK ?
 Staffan Heimersson skriver skit och utmålar sig som hjälte idag, skitgubbe som rest världen runt och suttit på hotellrum och groggat samtidigt som de kollar på CNN.
Tror inte ett skit på vad en del "murvlar" skriver.
Minns Viktor Windes reportage analyser om kriget och frigörelsen i Alger, det var inte bara eller inga, häftiga reportage om Främlingslegionen.'



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar