måndag 19 januari 2015

Uppe med tuppen.....






ner i "dyn"!!!!!



Att allt skall ske med en gång i gubbens liv är inget nytt! Så fort hustrun lämnats för intjänande av dusörer till hans leksaker ville gubben ut och prova gårdagens nyinköpta långfärdsskridskor.
Ett varv runt Ensjön var tänkt i morgonväkten.

Allt var strålande med morgonsol och 10-15 cm tjock is, vid yttersta udden av Lindsön var isen ännu blankare och finare, såg härligt ut.

Brak!

Helt plötsligt låg jag i vattnet! Är några intryck som jag vill delge och för att det aldrig hänt förut!

Jag tittade i vattnet (brun/gult) och tyckte det var oerhört långt upp till ytan.
Fick tag i isen med spetsen av skidstaven, tänkte om jag skulle använda isdubbarna eller inte, tyckte det var trassligt med "snörena" utan  fortsatte med skidstaven.
Var varken kallt eller otäckt i vattnet.
Kände mig bara otroligt lugn.
(Kapsejsade en tidig vår med kanot när det var nästan en isskorpa på Käxten, då slog hjärtat max)
Fick upp ena benet rätt så lätt men var svårare att få upp det andra då ben ett ville hasa tillbaks, men allt gick lättare än vad jag kunde tro.
Åkte raka vägen tillbaks till bilen utan att på något sätt frysa eller känna obehag, var bara orolig att bilnyckeln inte skulle funka. (Elektroniken.)

Sitter nu i morgonrock och väntar på att bastun skall bli varm och torkskåpet fullt med kläder,känns bra att ha fått plurra ändå när allt gick bra.
Saknar just nu en fungerande telefon, klantigt att inte tänka på användandet av de vattenskydd jag använder i samband med paddling.
Telefon går väl att ersätta med hemförsäkring, tror inte hustrun beviljats gubbyte på hemförsäkringen.

1 kommentar:

  1. Herregud! Hahaha. Skönt att det gick bra iaf. Nu vet vi varför vi inte kan få tag i dig:-). Vi hörs kanske sen. Jag kommer ta barnen på playdate i eftermiddag så får Anders egentid.

    SvaraRadera