torsdag 13 januari 2022

Tog på min...


 gamla ryssmössa*...

och började tänka som en sån:

"Min fiende är Nato och dom har placerat robotar på Gotland som kan skjuta på mig så måste jag väl skjuta på dom så fort som möjligt....."

Undrar om det ökar säkerheten för Visbyborna och bevarande av den gamla muren?

Idag har militärpatruller visat sig på öns hamn och flygplats.   Vi fick inte ens gå till posten i grönstället eller visa oss på stan, numera springer både ÖB och krigsministern runt i fältuniform. 
Svenska försvaret trappar upp motståndet och bevakningen mycket på grund av närheten till Ukraina och att ryssen flyttat 3 landstigningsfartyg från Kolahalvön till Östersjön.

På min tid 60-talets kallakrig som värnpliktig på ön brukade alltid ryssen luftlandsättas öster om Stenkumla.
Då vi fanns på Gotland var det med den och äldsta utrustningen som fanns. Ingen blev senare krigsplacerad på ön.
 Ön hade inget strategisk värde varken då eller senare. Om den haft det hade väl både Tyskland och Ryssland haft intresse under WWII under olika skeenden. ¨Att vi var så många regementen på ön: P18, A7, Lv, Ka och lite F13G berodde på övningsmarken var både stor och billig runt Tingstäde och framförallt Tofta skjutfält där badmöjligheter fanns för alla reservofficerare som gick i frivillig utbildning på sommaren och vi fick utgöra utbildningstrupp. Det var många soliga dagar på rygg och långa raster, har aldrig varit så solbränd varken förr eller senare.
Tiderna förändras inte alltid till det bästa.

* Har en pälsmössa från Fjällräven.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar