onsdag 14 november 2012

Jag kan inte hjälpa.......

 

 men ibland försöker jag tänka själv.......

och då kan det hända jag hamnar lite offside!

 Högt flyga tanken.........ända till SAS.

 

 

Rickard Gustavsson och många andra av hans kollegor inom ledning och styrelse är människor med grandiosa CV och mastersutbildningar både här och där. Deras kunnande som ledare, innovatörer och visionärer har motiverat deras löner.

Jag hittade dessa siffror ur 2010 års redovisning:

Verkställande lednings grupp.

VD              Rickard  Gustavsson      Årslön     10 000 000  skr     30% avsättning i pension
vice VD      John S Duveholm                            5 551 827   dkr    35%
vice VD      Henriette Fenger Ellekrog               5 551 827  dkr     35%
vice VD      Mats Lönnkvist                                5 551 827  dkr     35%


Den 30 juni 2011 ska SAS erlägga en engångsbetald pensionspremie
om 5 MDKK, motsvarande 6,4 MSEK. Den 30 juni 2012 erhåller John S.
Dueholm ett engångsbelopp om 1 MDKK, som i enlighet med John S.
Dueholms önskemål, antingen kan utbetalas som lön eller som pensionspremie
till av John S. Dueholm anvisad och med SAS överenskommen
pensionsförsäkring. Pensionsålder är 61 år.

 

 

 Styrelse:

 Ordförande              Fritz H Schur                                  585 000 SEK                               
 Vice Ordförande      Jacob Wallenberg                           390 000 SEK
 2:e vice Ordf            Monica Caneman                           345 000 SEK
 ledamot                    Jens Erik Christensen                     295 000 SEK
 ledamot                    Beril Kjöll                                      295 000 SEK
 ledamot                    Dag Mejdell                                   295 000 SEK
 ledamot                    Gry Mölleskog                               295 000 SEK
 ledamot                    Timo Peltola                                   295 000 SEK
 Ledamot                   Anitra Steen                                   295 000 SEK


Arbetstagarrepresentanter 6 st 1000sek/möte

Nu skiter jag i  deras löner men hänger upp mig på deras dumhet!
Jag har pysslat med lönefrågor och förhandlingar från båda sidor,

MEN ATT GÅ UT MED ULTIMATUM TILL MOTPARTEN UNDER EN HEL VECKA!

Tacka för att biljettförsäljningen dyker och företaget skadas.

Är det taktik?
Är det dumhet?
Kunna skylla på facket - tänker miljonärerna ta pengarna och dra?

När jag var snickare och vi förhandade om acord var vårt måtto:
 Ge järnet in i det sista så arbetsgivaren  förstår vad han kan mista!
Dagens maskningsaktioner skadar bara båda parter!

Min beundran för höjdare blir mindre och mindre för varje dag, förstår inte att folk finner sig i alla myter och lögner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar