måndag 8 april 2013

Att välja.......

...det ena eller andra......

 

 

Har ett eget val att ta ställning till inom de närmsta dagarna, hur man än gör har man ju ändan bak......
en del val i livet hamnar under kapitlet "belöning" är man värd det eller inte?
Skall man skämmas i sin egoism?

Just nu blundar jag och bordlägger frågan:  "till den som lever får se....."

Ett annat aktuellt val är friheten att välja skola, äldrevård, apotek med mera!
Jag förstår inte vad dessa val har med frihet att göra?
Är vi inte lika mycket värda var vi än bor i landet?  Skall inte en åldring i Åsele ha rätt till samma åldringsvård som en dito i Örgryte?
En somalisk invandrar flicka i Säffle, vilka skolor har hon att välja på?
Hur är läkartätheten i Fredriksberg,  jämfört med Lidingö.
Kul att det är tätt med apotek i centrala Norrköping!

Personligen och för eget vidkommande skiter jag i dessa frågor för jag är övertygad om att vi, jag och de mina kommer att klara oss!

Men jag hade lyckan att få växa upp i ett jämlikare samhälle än dagens, och varför skall jag då missunna andra samma chans?  oberoende av bakgrund eller hudfärg!

Skulle vilja att man tänkte om från början:
Vad skall individen svara för?
Vad är kommunens skyldighet?      
Vilka plikter är landstingets?
Statens ansvar?
EU:s övergripande uppgift är?

Börja med ett blankt ark och fyll det med: utbildning, vård, skola,försäkringar, kommunikation, försvar etc.
Tror att ovanstående skulle kunna leda till intressantare svar än vad Göteborgskongressen och Maramömötet kom fram till!

Blev säsongens sista skidåkning igår!


 Var alldeles för isigt för att åka, och mer snö vill vi inte ha!

Var och hörde Ronnie Eriksson på Flygeln, blir varm i hjärtat av att lyssna på en god berättare med både budskap och humor!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar