onsdag 6 december 2023

Ett gulnat ..

.

fotografi...


som har en historia och flera öden bakom sig. 
Bilden är tagen1914.
Den andra flickan som sitter  från vänster heter  Ester Theresia Olson och är min moster.
Hon avled den 3 april 1926. 18 år gammal i vad jag hört vara "giftstruma" .
Hon var religiös och hade utbildat sig inom den kristna rörelsen för att i sin dröm bli missionär .
Om man kollar på bilden så finns ett släktdrag som gjorde att några på vår resa i Vietnam kallade mig Budda, även Nicklas var begåvad med det som attribut. Stora öron.

Ester var den yngsta av min mors syskon. På bilden finns en av min mors bästa lek/ungdomskamrater tredje pojk från vänster Norbergs Erik (som jag minns som vuxen). 
Lärarinnans namn Naderschada Peterson går inte av för hackor.
Min mormor Kristina Andersdotter född 1880 fick vara med om att överleva tre av sina barn. 
Johan tog livet av sig en vinterdag 21 år gammal i en kärlekshistoria som min mor 11 år mindes när han satt på "kammarn", morfars kontor och skrev brev och grät. 
Hon lär ha frågat om han var ledsen och att han kramade henne och sa:
 " att det förstår du inte Karin".
Det hela slutade i ett skott i en vedbod med blod i snön och en hysterisk mor även hon blodig. 

Karl min mormors yngste son född 1900 dog 1935 i sjukdom (jag vet inte av vad) vid 35 års ålder.

Min mormor fick den äldsta pojken Johan i ett typiskt för den tiden kärlekshistoria mellan ung bonnpojke och piga. Karl lär enligt historien ha tillkommit i en ren våldtäkt av samme man. Johan Fredholm. 
(Har jag också träffat på ålderdomshemmen Stenbacka där han bodde med mormor på ålderns höst och gärna ville utföra tjänster som att inhandla bröd och godis till henne )
Ungdomskärlek kanske aldrig rostar?
Flickorna fick hon med min morfar Olof Hanson Olhans som kom till byn (Flästa) som en ung skogvaktare.
Minns min mormor som en mycket reserverad människa som min mor tilltalade med mor, med all rätt tror jag inte hon vågade ödsla känslor på mig eller mina syskon som barnbarn.
Min mor levde med en underlägsenhetskänsla hela livet med att hon var den "sämsta" som fick överleva.
Bilder tagna ur Facebook en grupp om minnen från Flästa.(Hälsingland)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar