fredag 20 november 2015

Är du rädd....






nu min vän?



Hur skall man förbereda barn var frågan till en psykare i Aktuellt?

Ja, jag är rädd, inte för att det skall komma terrorister i min väg, utan för våra styrande som verkar drabbas av krigshets!
Vi skall vara vaksamma på gator och torg, leva som vanligt och rapportera allt misstänkt till myndigheter!

Så fort vi använder ordet VI så skapar vi DOM.

Min syn på terrorister är att de alltid funnits och kommer alltid att finnas, problemet är bara hur de skapas och bemöts.

Tar ur minnet fram en IRA-terrorist som sa om engelsmännen: "att de var så djävla justa, upprätthöll lagar och rättegångar".

Efter Osmanska rikets sönderfall i samband med Första Världskriget var det vi idag kallar Mellersta Östern bara en massa sand och alla var araber. I samband med fredsförhandlingarna i Versailles fick en fransman och en engelsman i uppgift att dela upp sanden i nord-Afrika och Mellersta-Östern. De gjorde det med en linjal och utsåg lojala styrande.

Alla andra gränser i världen följer floder, berg och slätter där människor skapat vi och dom.

Under mellankrigstiden och senare kom oljan att bli det intressanta Shell och BP är de som var först på plats.
Efter andra världskriget och Suez-krisen var det USA och de Sju-systrarna som tog över efter britter och fransmän. Lokala militärer gjorde uppror mot kolonialmakterna och fick stöd från Sovjet.
Persien blev Iran och USA plockade bort Shaen och Israel vann Sex dagarskriget. Sovjet fick sin flottbas i Syrien etc etc....kort sagt har det varit bråk under alla mina 70 levnadsår.

Min fråga blir bara, vi påstår att vårt sätt att leva skall exporteras till dem för att vi är humana, demokratiska, och står för allt fint i världen.

Jag håller inte på någon men jag tycker att vi i den västerlänska kulturen skall ligga lite lågt.

Det var kristna människor som:

Utrota Indianer i både Syd och Nordamerika, exporterade opium till Kina. Flyttade Afrikas befolkning till Nordamerika, de vi inte lemlästade eller slog ihjäl i Kongo. behandlade Sydafrikas innevånare och gruvarbetare som hundar långt in på nittonhundratalet. Uppfann A-bomben och utrotade Hirosima och Nagasaki, terrorbombade Dresden, britterna uppfann koncentrationslägren under Boerkriget, tyskarna fulländade dem med ungar. Sovjet har Gulag, USA kom på kombattanter och Gutanamo.
Listan kan göras längre.
I två stora krig har Muslimer, Buddister, Hinduer, stupat i våra krig, för vår Gud, vår kultur.


Borde de inte hålla käft och vara glada för allt fint vi gett dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar