söndag 29 januari 2012

Arbetsmarkands politik !

Följande berör inte mig personligen som nybliven pensionär, men ändå!

SvD skriver om Löfven (S) kontra näringsminister Lööf (C) och de spännande debatter som kan komma mellan en som vet och en som tror sig veta.


 Bilden kom på sniskan, missade den kursen!


I parti ledardebatten för en tid sedan beskyllde Lööf , Sjöstedt för att vilja ta bort hundratusentals bemanningsjobb för att han och (V ) är emot dem.  Att de politiskt kunniga inte reagerade förvånade mig? Bakom ett bemaningsjobb ligger ju ett "riktigt" jobb! Den enda skillnaden är att "grundföretaget" slipper arbetsgivaransvaret.

Enligt reportage i Kaliber har ungdomar erbjudits jobb om de återkommer med F-skattsedel och inte kräver anställning! Detta gäller även det man tror är seriösa företag som SR och Statliga.

Allt var bättre förr!   (ironi)

När min farsa kom till Norrköping på 30-talet , för att få byggjobb, var han tvungen att fixa motbok. (Rätt att som god medborgare köpa en viss statlig anpassad mängd alkohol). Så han kunde köpa ut brännvin och bjuda basen på inkilning.
Att slippa DET var en form av FRIHET som facket jobbade bort.
Inkilning förekommer ännu i denna dag som tradition och att hela laget bjuds på tårta.

Vi,  den "gyllenne" generationen fick ändå med trygga anställningar och till en början med en veckas  uppsägning till Gud vet vad? som gäller idag.

Allt detta gav oss chansen till banklån m.m. och långsiktigt planerande
.
Personligen föredrog jag alltid att de sista åren jobba med egen  personal. Räknesnissarna påstod att det blev dyrare, men jag såg alltid våra egna gubbar som en tillgång i stället för kostnad, trots att de ibland var krav-maskiner!

Blev att alldeles för långt inlägg i en blogg men:
jag hoppas Löfven krossar Lööv verbalt, tycker inte om att man som hon gjorde stå fånigt leende och prata om arbetslösa ungdomar.

Vad är vad?

Ulla lagar nån köttgryta nu: slavarbete? Jag bemanningsföretag?
Jag har bäddat:  slavarbete? Ulla bemanningsföretag?


Burgundisk köttgryta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar