lördag 28 april 2012

Andra Smålandsturnen andra delen andra intressen..

Förra resan tyckte jag att Kalmar verkade vara en trevlig stad som borde utforskas mer.
Då hade jag J Conrads "Mörkrets hjärta" som sällskap i bilen, denna gång fick Ullis följa med som:"Ljusets själ".
Jag hämtade henne direkt efter jobbet och vi åkte genom vårt förtjusande land i vårens prakt.
Bodde på Frimurarhotellet som var ett klassisk dito.
Hann med en kvällspromenad i en verkligt mysig och gångvänlig stad. Mycket fin arkitektur av modell  ä. Märks att det är residentsstad och varit stiftstad, baserad på mycket handel.Kalmar har
inte behövt gå igenom andra städers sanering på 60-70 talet. Det beror på byggnadernas "kvalitet".Det som byggdes i tex. Norrköping vid sekelskift var "tak över huvudet" på en industri arbetarklass utan köpkraft. Ruckel helt enkelt, som var tvunget att rivas.

Åt italiensk pasta med en skaldjurssås som var bland det godaste jag ätit.


Nu, när jag är gammal och slutat uppfostra barn till vad jag tycker: jämställda ,fria självständiga individer behöver jag inte bry mig längre!
Nu kan jag smaska på!
Hittade grejer till Pyret på en shoppingtur:

Maffig spis med massor av finesser för runt tusenlappen, om hon lär sig använda spisen så slipper Anders rosta kaffe och baka!
För att inte tala om denna segelbåt! Radiostyrd för 1200 kronor!! som hittat. Vad har männen gjort i årtusenden? Jo seglat och upptäckt världen! Klart Pyret skall träna på att vara skeppare på egen båt!

Jag kom bara till kajak!










Hittade dessa tio band på ett antikvariat! Skrivna och utgivna 1922!
Åkte en sväng på Öland på Lördagen.
Hittade denna fantastiska bro....den har ett jättetunnt spann då även "räcke" syns på bilden!
Småländsk bro till höger från 1825.
Älskar broar för att de "binder samman"
det finns så mycket i värden som åtskiljer.

Alla stenmurar i Småland och Öland fyller mig med vördnad och respekt för människan.
De är byggda för att odlaren skall överleva,få mat i magen och kläder på kroppen, ull och lin.

Övriga mänskliga byggnadsverk; Katedraler, kastell, slott och andra praktbyggnader, har tagit liv av byggare.

1 kommentar:

  1. Segelbåten! Jag bygger om trädgårdslandet till segel-pool!

    SvaraRadera