lördag 14 april 2012

Expedition Fiskeby.....

.tre tusen år på lika många timmar

Har alltid känt en samhörighet  med hällristningar då Himmelstalund även varit något av en kultplats också för mig. Alla träningstimmar! Hur som helst brukar jag tänka, att de som satt och knacka i berget  var lika smarta eller dumma som jag, de hade samman hjärnvolym som jag och förundrades över livets gåta lika mycket. Jag vet inte hur det går till när jag använder dagens teknik, dator, bil, tv-radio etc. Om jag skulle leva i deras värld frös eller svalt jag nog ihjäl fortare än om de kom till vår.
De liksom vi överskattade axelbredden och könets storlek!

 Ringstaholm är nu helt borta men har en betydelse i vår historia. Slottet låg på en ö i strömmen och var ett lås in i  landet.Omnämns i skrift första gången 1316. Heliga Birgittas son Birger Ulfson dog här 1391. Även unionsdrottningen Margareta kan ha bott där när hon var i Norrköping 1404.Engelbrekt belägrade slottet under upproren. Det förstördes senare 1469. 1640-talet tänkte Louis De Geer bygga ett slott där, men "frossan" drabbade Eneby så han byggde det i Finspång i stället! (Det var dumt)!
 Kranen i Fiskeby där kanonerna från Finspång lastades om till hästskjutsar för transport till hamnen där det finns en likadan kran kvar. Åkarna kallades "butar" varav namnen Butängen, Butbro, Butgatan m.m. lär komma ifrån.
 Vattenfallen med omkringliggande mark skänktes av Henning Trozelli till oss 1872. En del påstår att vår herre som skapade skapade, men detta vattenfall ägde Trozelli !

Nedanför dammluckorna brukade Robert och Ulla fiska när de var barn.
Flytväst ? Behövdes det?
Fiskeby stationshus tycker jag är en "vacker" byggnad. Proportionerna stämmer, synd att den förfaller. Fiskeby har också en vrå i mitt hjärta, mest för min far varit med och byggt några etapper där på bruket och att jag som pojke cyklade dit för att:"hälsa på". (Blev väl präglad till byggare)
Därefter  alla lördag på senare delen av 60-talet jag följde fotbollslaget Fiskeby i Div 4. Med alla bröderna Wisting, inte minst Hasse som jag jobbade ihop med på den tiden. Lite kuriosa:
 En ung kemi ingengör som kom från Egypten  började på brukets labb och spelade en del matcher på högerkanten i Fiskeby
(hade lite svårt att släppa bollen men var teknisk och  rätt  duktig)
Han hette REFAAT EL-SAYD.
Senare mest känd i Fermenta "affären": en  komet på börsen som gjorde alla som jobbade på Fermenta i Stängnäs till miljonärer. Allt sprack när Björn Gillberg sa i TV att de bara KOKADE penecillin och att han inte var doktor. Per Gyllenhammar och "Raffe" skulle slå ihop Volvo och Fermenta när allt sprack!!!!!

Magasinsbyggnaden i Fiskeby skall flyttas till Järnvägsmuseet i Gävle!
I Norrköping sover intresset för kulturbyggnader, vi lägger pengarna på Strykjärnet och "lata studenters bro".
På Fiskeby station fanns det toaletter som fungerade, visserligen torrdass men på stationen i Norrköping kostar det en slant om stationen är ÖPPEN.
På "tvåvåningstågen" har jag aldrig upplevt att samtliga toaletter funkat.
Otroligt vackert glasparti på gaveln ovanför herrtoaletten, vindskivan går inte av för hackor den heller!

 I ett förråd hängde bortglömda redskap! Snö skyffel och snöskrapa! Dessa redskap hanterades av människor som kallades banarbetare, om snö föll från himmelen så kunde de se snöflingorna :(" landa på nosen, enligt Nalle Phu.") Om de är många och faller tätt så kan det bli besvär för tågen visste de,  och då gick de ut och skottade bort snön!

Idag väntar vi på vilken klass det skall vara på varningen från SMHI därefter måste det kvalitetssäkras, riskanalyseras, resegaranteras  och upphandlas (mutas förekommer inte i  Sverige)  Allt medan passagerarna står på perrongen och fryser!

 


 

 

 

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag heter Hans Ekholm och ansvarar för Skygne, en medlemstidning för Arkeologi och historia i Örebro. Vi har en artikel om latrinhämtning och utedass i stan i kommande nummer. Nu undrar jag om jag får använda din bild på torrdasset ovan. Har för övrigt passat på att läsa dina trevliga artiklar. Säger du nej till publicering, respekterar jag det, så klart. Vi är en liten förening med ett åttiotal medlemmar, Hälsningar från Hans Ekholm hans.ekholm@comhem.se

    SvaraRadera