onsdag 4 april 2012

Varför Blogga?

Tänkt på det ett tag.
 Började ju egentligen som ett öppet brev i samband med USA resan, tyckte det var kul, öppnade en ny och fortsatte av vana.
Hur personlig skall man vara?
Vad är offentligt och privat?

Pågår en kulturdebatt om Göteborgs Operan som gjort en "naken avklädd sexistisk uppsättning". Marlena Ehrnman skrev i Expressen att hon aldrig kommer att visa brösten på scenen.
Tuttar på scen är det ytligt, frigjort öppet?

Läst en del på nätet, tycker många ersätter  öppenhet med ytlighet.
Blir skrämd över en blogg i NT vars skribent snart skall ha barn. Hon skall snart "kläcka ungen".
Vad jag vet så är det djur som får ungar och människor får barn. Visst kan jag sätta in oss i ett biologiskt sammanhang men som kulturvarelse vill jag skilja på djur och människor.
En bloggare beklagade sig över lönesamtal med sin chef! I klartext stod det mellan raderna att han kunde vara glad som fick behålla jobbet!

Cissi skrev på sin blogg "Topp och Dal" en story om mormor. Det fick mig att ta beslutet att fortsätta, eftersom jag skrivit dagbok i alla år.(ärvd ovana) Tänker att min barn kanske kan få några "familjehistorier"  att läsa
Nu på ålderns höst är det mycket frågor man skulle vilja ställa till tex. Svärmor Thoris eller vem var min far egentligen?
Då! När frågorna kunde ställas stod man själv mitt i livet och i kravkarusellen epicentrum.

Jag som alla andra spelar ju huvudrollen i mitt eget liv, men jag lovar att hålla mig från att få hybris.
Jag kan lämna ut mina tankar,och mig själv men inte närstående människors förtroenden. Mina barn kommer aldrig att få tillgång till den "kammare" Ullis öppnat för mig.För mig är kärlek och lojalitet ord som är syskon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar