torsdag 21 juni 2012

Tankar och minnen på promenad genom.....

en gammal fattig arbetarstad med framtid .......??


Har nog aldrig varit så nervös som jag var när jag gick in i denna port för massor med år sedan.
Vad den entrén skulle betyda i mitt liv kunde jag aldrig ana då.
Byggnadsproduktion i Norrköping AB hade sitt personalkontor i denna byggnad.
Jag jobbade och vantrivdes på ett snickeri med att stoppa in träbitar i en planhyvel som kom ut i andra änden, och per tfn. sökt jobb ett flertal tillfällen hos Produktion, nu skulle jag träffa personalchefen i egen hög person.
Mor Carin påminde mig om att tilltala honom ingenjör, buga och inte sätt mig oombedd.
Vad jag inte visste då var att N.N led av migrän och ibland kunde vara på ett misserabelt humör.
-Svensson, du har ringt va? Ja tror jag minns det....  åk upp till Kirre Wester och börja efter nyår då, för helvete!!
Skrek han!!!!
Det var allt.
Jag önskade mig verktyg och arbetskläder i julklapp så efter helgerna inställde jag mig med ny hammare,yxa och bågsåg.
Vid ett senare tillfälle blev jag talesman för lärlingarna då vi ville få teoritiden omvandlad till timmar i stället för dagsersättning.Allt för att bli fullbetalda så fort som möjligt.
Även då var vi på N.N;s kontor, och jag fick höra:
-Fan va du är klädd i näbben , du kommer väl och bli lagbas en vacker dag!!!
Vi fick våra timmar!

Efter ombyggnaden av Domus var det byggsvacka i stan och vi var fyra som sökt och fått jobb i Oskarshamn. Kontoret var då flyttat till Kristinagatan så vi gick till kontoret och anmälde oss i receptionen och bad att få tala med N.N. Damen slog på snabbtelefonen till honom.
-Det är fyra  snickare som vill tala med dig.....
-Vi behöver inga djävla snickare!!
-Vi vill sluta, sa vi.
-Ja, men kom upp då!!!
---------------------
-Är det ni! Ni får inte sluta!!!!     Vilket vi gjorde i samförstånd.

Senare blev jag och en kamrat erbjudna att bygga valvbord som skulle till Nyköping. (tak över en gjuten lägenhet som blir golv på våningen ovanför.)
Som vanligt kortfattade instruktioner!
-Vi kan göra upp om en fast timpenning , eller så har jag ett gammalt pris på 17 kr/m2 om ni vill?
N.N och N:N erbjöd jag det sist vi tillverkade, de ville ha timlön,  ni gör som ni vill !
Mängden var c.a 980 m2 vi skulle göra, nästan 17 000 kr i pengar!
Vi började jobba och det var ett kallt blåsigt vinterjobb på Ingelsta.
När vi var klara trodde jag vi hade ett problem, när vi skulle få betalt!
-Är ni klara,bra!... få se nu hade vi kommit överens?
-Du sa 17 kr m2.
-Javisst! få se nu , hur många timmar ni har? Oh fy fan! Kom med nu så får ni en check av kamrern och sen håller ni käften om det här, inte ett ord till facket!!!
Har nog aldrig tjänat så mycket!
Lärde mig därtill att stå för uppgörelser, tror aldrig jag svikit i det fallet.

Skulle vilja att man hade forspaddling här med start vid Arbetsmuseum, borde vara kul att kolla på, om det går på Stockholms ström, varför inte här?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar