tisdag 27 mars 2012

Ring P1

Frågeställningar:

Är risken större för hjärtinfarkt om man åker öster ut än västerut?
Varför blir lokförare oftare fäder till pojkar än flickor?
Varför blir pojkar oftare förkylda?
Skall vi skriva på ett papper att vi vill ha dödshjälp om vi blir dementa?
Hasch är bättre än alkohol?

Orkar inte engera mig, får bli Skogstorp


 Detta lilla torp i skogen sätter igång vissa tankar  i min hjärna. Som torp under Häradstorp var det bebott ända till 1960 som skogsarbetar bostad.
Att det bodde människor där utan el och andra bekvämligheter helt öde i skogen så sent är rätt fascinerande.
 Då fanns ju så viktiga saker som Hylands Hörna i TV . OS i Squaw Valley där vi tog hockey-guld .SAS flög sitt  första jet över Atlanten. Vi får vår första kvinnliga präst. Jag blir 15 år.
 Tycker om att "väva" tiden samman på ovanstående sätt för att få balans i tillvaron,

 Denna stora sten utanför kan jag i Vilhelm Moberg anda föreställa mig var en central plats i torparlivet.
Finns två plana ytor som passar för att ställa typ tvättbalja /tvättfat på. Med fantasins hjälp kan jag tänka mig hur man efter vinterns innemörker lever kring "stenen" under sommaren. Tvätt av barn kanske fika eller mat ute, upplags plats för hushålls göremål,ett torparpar som kurar sommar skymning efter kvällsmjölkning när barnen kommit i säng.

 Gubben själv tar en kafferast på den ovan nämnda stenen.
När det gäller gården Häraldstorp så jobbade cirka 100 människor där 1860. Nu är inte ens kor eller höns kvar. (De som var födda 1840 och inte fick jobb då, är döda nu! ett effektivt sätt att lösa dåtidens ungdomsarbetslöshet)
 Som vanligt blåsippor på Ullas och mitt "ställe"
Var ute över 3 timmar i skogen idag och har lust att travestera min radioidol Louise Epstien:
"Vad har vi lärt oss idag?
Jo att:
Den sista kolmilan i häradstorpskogen kolades på 1930 talet.
Att det varje dag producerats papper på Braviken som skulle räcka från Norrköping till Gilbraltar om man rullade ut det.
Att en tall leva och växa flera hundra år och där efter multna  ner till stoft, alltså "tjäna" naturen nästan 1000 år!
Det DU lilla människa!
                                                                                   

 Vad är det vid Stenen?
 Ett troll som lockar!?
Nu vet jag att det finns troll och vättar i skogen för jag har bild på  ett som jag träffat!
Har ni bild på allt ni tror på?















































































































































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar